Als je een blogartikel wilt schrijven, klik je in het vak bovenaan op Artikel schrijven op LinkedIn. Je schakelt over naar de blogfunctie
van LinkedIn en ziet een leeg conceptartikel. Bovenaan is ruimte voor een coverfoto – klik op het plusteken om een foto te plaatsen.
Kopregel
Klik op de tekst Kopregel en typ de titel van je artikel (maximaal 100 tekens). Klik daarna op Schrijf hier uw tekst en typ de tekst van je artikel. Je artikel mag maximaal circa 100.000 tekens lang zijn. Nu is dat wel erg veel – dat is al snel 15.000 woorden. Mijn advies is om tussen de 500 en 1.500 woorden aan te houden. Ruimte genoeg dus om je kennis of visie te delen.
Multimedia toevoegen
Je kunt in een artikel natuurlijk ook een foto, afbeelding, video of link opnemen, maar ook een online diapresentatie (bijvoorbeeld Slideshare of Prezi) of een fragment (tekstkader). Hoe? Klik je in het artikel op het icoontje Multimedia toevoegen, dan verschijnt een balk met de opties voor het toevoegen van media. Voeg je een foto, video of iets dergelijks toe, dan wordt het op die plek in je artikel geplaatst. In principe kun je in een artikel geen native video opnemen (een video die je uploadt naar LinkedIn zelf), alleen een link naar een video op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo.
# toevoegen
Is je artikel klaar, klik dan rechtsboven op Publiceren om je artikel te publiceren. Je kunt eerst nog enkele hashtags voor je artikel invoeren voor je je artikel definitief publiceert. Wat er dan gebeurt? Het artikel verschijnt in de feed van een deel van je connecties en volgers. In de feed van je connecties ziet je artikel er bijna hetzelfde uit als een bijdrage. Bovenaan je naam en de eerste regels van je artikel, daaronder prominent de coverfoto (klikbaar). Anders dan bij een bijdrage staat onder de foto de kopregel (titel) van je artikel en de bron (in mijn geval ‘Marjolein Bongers op LinkedIn’).
Blogartikelen
Net als een bijdrage kunnen LinkedIn-leden jouw blogartikel liken, commentaar geven of delen met hun eigen netwerk. LinkedIn-gebruikers die niet tot je netwerk behoren kunnen je artikel ook vinden. Natuurlijk op je profiel, maar LinkedIn-artikelen worden geïndexeerd door Google en zijn dus ook buiten LinkedIn vindbaar (en verschijnen in de zoekresultaten van Google). Houd hiermee rekening door in je artikel zoekwoorden op te nemen waarop het artikel door Google gevonden moet worden.
Een blogartikel is niet bedoeld voor het plaatsen van vacatures of reclame. Dat wordt door LinkedIn-gebruikers over het algemeen niet gewaardeerd. Wat dan wel? Denk bijvoorbeeld aan de resultaten van een onderzoek, een praktijkcase, experttips over je vakgebied, een achtergrondartikel over een bepaald onderwerp of thema, uitleg (how-to), een overzicht van ontwikkelingen in je vakgebied, enzovoort. Alles wat interessant kan zijn voor jouw doelgroep en dat je niet kwijt kunt in een bijdrage van slechts 1.300 tekens.
Waar moet je aan denken voordat je gaat bloggen op LinkedIn?
- Zorg voor een goede foto die past bij het onderwerp van je artikel. Heb je zelf geen geschikte foto kijk dan eens op Unsplash.com of Pexels.com voor rechtenvrije foto’s. Kies geen typische stockfoto, maar neem de tijd om een foto te vinden die past bij je artikel, je personal brand of je organisatie. Gebruik nooit zomaar een foto van Google want daar zit vaak auteursrecht op.
-
Je blog wordt geïndexeerd door Google, dus gebruik in je artikel de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.
-
Verzin een pakkende titel (kopregel) die nieuwsgierig maakt en duidelijk maakt waar je blogartikel over gaat.
-
Trigger de lezer in de eerste 2 of 3 zinnen om verder te lezen. Start dus niet met een saaie en lange introductie.
-
Plaats in je tekst duidelijke kopjes en voeg eventueel quotes toe.
-
Kies voor helder taalgebruik en een actieve stijl.
-
Gebruik in je artikel foto’s of video’s die je verhaal ondersteunen.
-
Eindig met een call-to-action. Wil je dat de bezoekers van je blog hun mening achterlaten? Vraag het ze. Mogen ze jou een connectieverzoek sturen of je website te bezoeken? Vermeld dat.
-
Reageer op de reacties op je artikel. Focus op interactie.
Onderaan je blogartikel kun je zien hoeveel mensen jouw artikel al hebben gelezen, het aantal keer dat je artikel is gedeeld, hoeveel likes en commentaren je hebt gekregen en van wie. De lezers van het artikel krijgen aan het eind ook een lijst te zien met blogartikelen die je eerder hebt geschreven (zie de afbeelding hieronder).
Wil je werken aan je naamsbekendheid en je expertise etaleren? Dan is bloggen een fantastisch middel. Een advocaat kan bijvoorbeeld bloggen over arbeidsrecht en een belastingadviseur kan slimme belastingtips geven. Verwacht niet dat je van de ene op de andere dag een succesvol LinkedIn-blogger bent. Je zult regelmatig artikelen moeten schrijven en je kennis moeten delen om iets op te bouwen. Eerst zaaien, dan oogsten.
Heb je ook een blogfunctie op je website en wil je een exacte kopie van jouw blogartikel plaatsen op LinkedIn? Dat is geen probleem. Ook niet wat betreft de Google die normaalgesproken moeite heeft met dubbele content. Volgens Yoast.com moet je eerst je boogartikel op je website te plaatsen en pas daarna herpubliceren op LinkedIn. Die volgorde is belangrijk. Laat er ook wat tijd tussen zitten (paar dagen) zodat Google de tijd heeft om het blogartikel op je website te indexeren. De kans bestaat dat Google je artikel op LinkedIn hoger rangschikt in de zoekresultaten dan hetzelfde artikel op je website. Wat je ook zou kunnen doen is een deel van je artikel op LinkedIn publiceren en in dit artikel een link naar je website opnemen voor het volledige artikel.
Je kunt natuurlijk gewoon een bijdrage schrijven met een link naar het blogartikel op je website, maar het algoritme van LinkedIn is geen fan van linken naar een externe website – het houdt gebruikers liever op het platform en zal je bijdrage daarom mogelijk minder wijd verspreiden onder je connecties. Beter is het om (na een paar dagen) op LinkedIn een nieuw artikel te schrijven en je artikel te kopiëren en te plakken.