Verbaal Meesterschap op LinkedIn. Kan dat wel op een vluchtig social medium dat dagelijks volgestort wordt met posts en waarbij de aandachtsspanne van scrollers maar een paar seconden is? Of is het daarom juist zo belangrijk om een vleugje (of een zak) verbale tips en trucs toe te voegen aan alles wat je zendt? Social media professional en LinkedIn expert Marjolein Bongers praatte er op Clubhouse over met spreker, trainer en schrijver van oa Verbaal Meesterschap Remco Claassen.
Een ongewone, maar juist daarom zo heerlijke combinatie, deze twee hosts, blijkt al snel als het gesprek start en uit de vragen van de overvolle room. People wanna know: hoe zorg je er nu voor dat je LinkedIn content klopt en welke trucs hebben deze twee voor ons in petto.
Voor wie het gemist heeft, de belangrijkste 10 tips van deze experts voor je op een rijtje!
1. Start with the basics: empathisch luisteren en luisteren naar je publiek
Om aandacht te generen van de ander, is het ontzettend belangrijk dat je leert invoelen wat die ander belangrijk vindt. Meestal scharen we dat onder de noemer ‘luisteren’, maar Remco geeft aan dat het veel meer te maken heeft met ‘voelen en zien’, dan met ‘begrijpen en horen’. Remco: ‘Als je de aandacht wilt van de ander is het herkennen van behoeftes je grootste troef. Ik noem dat empatisch luisteren. Kijk wat iemand nodig hebt en kies dan bewust wat je teruggeeft uit de kennis en de ervaring die jij te bieden hebt. Alleen dan lever je waarde en zorg je voor connectie.
2. Wees voedend en positief
Remco: ‘Je social en online presence is tegenwoordig veel belangrijker dan je CV. En alles wat je post, blijft vindbaar. Realiseer je alleen al daarom heel goed wat je plaatst, want het wordt onderdeel van je online identiteit. Mijn tip is om daarom alleen maar voedende content te delen: kies voor lol, lessen, tips en aanbevelingen. Laat negativiteit altijd achterwege.
3. Ben echt aanwezig waar je je profileert
We hebben steeds meer online kanalen waarop we onszelf profileren. Hoe hou je dat nog bij? Marjolein: ‘Social media is tweerichtingsverkeer. Ik vind het daarom niet meer dan logisch dat je actief aanwezig bent op het platform dat je kiest om jezelf op te profileren. De tijd dat we alleen nog per mail of telefoon bereikbaar waren, is allang voorbij. Ja, het kost tijd om je privéberichten te beantwoorden of onder posts te reageren, maar op het moment dat je online gaat, kies je daarvoor. In de privéberichten vinden ook echt mooie gesprekken plaats, dus laat zoiets niet teveel over aan een assistent. LinkedIn is een van de beste platforms om aan social selling te doen en de klanten naar je toe te laten komen. Zorg dan ook dat je er bent. Geen excuus.’
4. Gebruik LinkedIn optimaal: ga op zoek!
Marjolein: ‘De meeste LinkedIn-gebruikers zenden alleen maar op het platform. In het beste geval denken ze na over hun posts en reageren ze onder hun eigen bijdragen. Maar er kan zoveel meer. Ik had het al over social selling - ga naar aanleiding van reacties ook privé in gesprek en zorg dat je actief op zoek gaat naar potentiële klanten. Je netwerk is waarschijnlijk nergens zo kwalitatief en groot als op LinkedIn, dus maak er gebruik van en leer zoeken en contact leggen.
5. 4-1-1 regel: zo regel je de balans tussen waarde geven en commercialiteit
Remco voelt regelmatig gene over het delen van aanbiedingen en het stellen van commerciële vragen. Hoe moet hij dat oplossen? Marjolein: het gaat altijd om de balans. In eerste instantie lever je waarde, informatie die relevant is voor je netwerk. Doe je dat consequent, mag je ook dingen vragen en aanbiedingen doen. Dat is de wet van de wederkerigheid. Die balans is wel vrij belangrijk, want niemand houdt van spammers. Als je het echt lastig vindt, gebruik dan de 4-1-1: regel. Daarin deel je 4 keer waarde en kennis, kies je 1 keer voor een commerciële post vanuit je bedrijf of jezelf waarin je iets vraagt of aanbiedt en 1 keer ga je voor een meer persoonlijke post over jezelf, waardoor mensen je beter leren kennen. Daarmee zit je altijd goed.
6. Free content: geef zoveel weg als je kan!
Marjolein: content weggeven is een van de fijnste dingen om te doen en om te ontvangen, want je biedt altijd waarde en bent daarmee belangrijk voor de ander. Als trainer, spreker, ondernemer of professional heb je ontzettend veel te geven, veel meer dan je denkt. Ik geef daarom heel veel weg en ben nooit bang dat ik daarmee niet geboekt wordt voor een training of mensen mijn boek niet willen lezen. Waarom? De voordelen wegen enorm op tegen de nadelen. Niemand onthoudt toch alles wat je deelt en het publiek dat die post ziet, verandert ook steeds, dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand de hele puzzel in elkaar legt zonder jou.’ Remco was sceptisch, maar is het met Marjolein eens. ‘Een beetje als een concert van de Stones versus een digitale opname: het nummer is hetzelfde, maar de beleving totaal anders, dat klopt.’
7. Extra trucs om mensen te laten stoppen met scrollen bij jouw post
Remco: ‘Er zijn heel veel tips uit Verbaal Meesterschap die je niet alleen in spreektaal, maar ook in schrijftaal - dus op LinkedIn - kan verwerken. Ik vind ook echt dat iedereen dat moet doen. Het mag wel eens klaar zijn met dat oeverloze gelul. Als je je mond opentrekt, zorg dat dat je de aandacht hebt en dat je echt iets te melden hebt en waarde biedt.
Een manier om de aandacht te trekken is gebruik te maken van ‘pre-pumping’ en directe commando’s.
Pre-pumping betekent dat je de aandacht vraagt voor de zin die erna komt. Bijvoorbeeld:
‘Ik ga een heel gave delen die ik vaak gebruik’
‘De crux zit m in het volgende...’
‘Dit mag ik eigenlijk niet delen...’
‘Wat veel mensen niet weten…’
‘Wat me enorm verbaasd heeft…’
‘Let goed op!’
Op die manier zorg je ervoor dat mensen extra oplettend zijn en je boodschap die erna komt, beter blijft hangen. Dat is immers wat je wil: dat mensen iets met je boodschap doen, laten of nooit meer vergeten. Commando’s helpen daar net zo goed bij, want commando’s zorgen voor aandacht en in actie komen. Dit werkt natuurlijk alleen als je daarna ook echt waarde biedt. Komt er na deze pre-bumper niks van waarde haken mensen heel snel af.
8. Foto’s: do or don’t?
Marjolein: ‘Mensen zijn visueel ingesteld, dus ja, een foto kan helpen, omdat een plaatje 60.000 keer sneller in ons brein komt dan tekst. Het is dan wel heel belangrijk dat het een foto is die waarde toevoegt. Dus gebruik nooit stockfoto’s en investeer in een goede beeldbank en plaats een foto die echt past bij je post. Anders werkt het alleen maar averechts. Eentje die nog veel te weinig gebruikt wordt, maar wat mij betreft wel de toekomst heeft op LinkedIn is video. Daar kun je echt verschil mee maken. In dat kader heb ik wel nog een belangrijke tip: kies altijd wat bij je past. Schrijf je graag en hou je niet van camera’s, kies dan voor een geschreven post of een artikel. Praat je liever, ga dan niet bloggen, maar probeer eens een gesproken filmpje.’
9. Vermijd jargon
Marjolein: ‘LinkedIn is een zakelijk platform. Veel mensen verwarren zakelijk met moeilijk. Dat hoeft niet en werk tegen je. Zorg ervoor dat de content die je plaatst makkelijk verteerbaar is. Vermijd jargon. Hou het simpel. Deel waardevolle tips, gebruik een simpele metafoor die iedereen snapt, deel waarde, kennis of gebruik storytelling en hou het zo eenvoudig mogelijk.
10. Wat moet een post altijd bevatten: De 3 E’s
Remco: ‘Of je nu een LinkedInpost schrijft of iets anders, zorg ervoor dat je altijd de drie E’s in je boodschap hebt verwerkt: educatie, entertainment en empowerment. Die drie elementen heb je nodig om een post succesvol te laten zijn. Educatie gaat over de waarde die je levert, je moet iets goeds te melden hebben om het vertrouwen te winnen van je lezer of luisteraar. Entertainment gaat over de vorm: is die niet goed, dan wordt het saai en haakt je publiek af. Empowerment gaat over ‘what’s in it for me’. Als je lezer dat snapt, kunnen ze er iets mee gaan doen. Ontbreekt dat, dan is er geen reden om aandacht te besteden aan je post.
✅Extra tip van Marjolein: zorg ervoor dat je in je LinkedIn samenvatting (info gedeelte) niet alleen bezig bent met jezelf. Kijk naar wat je je lezer te bieden hebt: welk probleem los je op en waar help je de ander mee. Deel dat.
✅Extra tip van Remco: als je iemand feedback geeft, doe dat dan op een slimme manier. Deel eerst drie of vier complimenten en eindig met een mogelijkheid tot groei. Op die manier maak je die ander veel ontvankelijker om iets met je advies te doen.
Blog is geschreven door enthousiaste deelnemer van de Clubhouse sessie én storyjunkie Joyce Spijker.