Als je weet hoe Google zoekt en welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, kun je daarop inspelen – bijvoorbeeld door die zoekwoorden in je websitetekst te verwerken – om zodoende hoog in de zoekresultaten eindigen. Datzelfde geldt dus ook voor je LinkedIn-profiel – die kun je ook optimaliseren zodat je sneller gevonden wordt, binnen LinkedIn, maar ook daarbuiten.
Bepaal de juiste zoekwoorden
Op welke termen, functies of kwaliteiten wil jij gevonden worden? Wie is jouw doelgroep en op welke termen zoeken zij? Wil je bijvoorbeeld gevonden worden als iemand zoekt op ‘tekstschrijver’, verwerk dat woord dan ook in je LinkedIn-profiel. Vind je het lastig om te bepalen welke zoekwoorden in jouw vakgebied veel worden gebruikt, dan kan de gratis tool Google Trends je helpen. Met deze tool kun je maximaal vijf termen tegelijk invullen die je direct met elkaar kunt vergelijken. Zo kun je er snel en gemakkelijk achter komen op welke zoekwoorden in Google het meest wordt gezocht. Je kunt een zoekopdracht doen per land en je krijgt de resultaten van de laatste 12 maanden. Ga naar: www.google.nl/trends en vergelijk tot vijf zoektermen in jouw vakgebied.
Met Google Trends kun je achterhalen op welk trefwoord het meeste wordt gezocht
Nu je weet wat jouw personal brand (hoofdstuk 1 van LinkedIn Power) is en welke zoektermen (keywords) belangrijk voor je zijn, ben je goed voorbereid om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je LinkedIn-profiel.