Ken jij deze 7 nieuwe LinkedIn-functies al?

LinkedIn is in ontwikkeling en experimenteert met een aantal nieuwe functies. Ook zijn er een aantal wijzigingen in het gebruik van LinkedIn. Om het je makkelijk te maken heb ik een overzicht voor je gemaakt. Zo ben jij weer helemaal up-to-date!

1. Een TikTok-achtige video feed

LinkedIn test momenteel een nieuwe video feed met short form video. Deze optie gaat zich naar alle waarschijnlijk bevinden in een nieuw tab ‘video’. Zodra je hierop klikt, kom je terecht in een verticale feed van korte professionele video’s.

In de navigatiebalk wordt het nieuw tabblad ‘video’ toegevoegd en zodra je hierop klikt kom je in de nieuwe (verticale!) feed van korte video’s. LinkedIn geeft aan dat ze deze nieuwe vorm van short form video hebben ontworpen om de betrokkenheid en de ontdekking op het platform te vergroten. De focus ligt op snackable video’s waar mensen snel doorheen kunnen bladeren.

Deze short form video content feed zit nu nog in de vroege testfase. Op naar meer snackable én professionele video content.

2. LinkedIn experimenteert met games

Van de short form video naar de games. Geen idee of LinkedIn-leden hierop zitten te wachten, maar LinkedIn werkt aan een nieuwe game-ervaring door games aan te bieden op het platform.
 

" We zijn aan het spelen met het toevoegen van op puzzels gebaseerde games binnen de LinkedIn-ervaring om wat plezier te brengen, relaties te verdiepen en hopelijk de mogelijkheid te bieden voor gesprekken. "

 


Nederlandse members die hun profiel op Engelstalig hebben ingesteld, krijgen op 1 mei 2024 meteen toegang tot de spelletjes.

Crossclimb: Crossclimb is een triviaspel waarbij je aanwijzingen moet gebruiken om elk woord op de ladder correct te raden. Je moet de woorden op de ladder zo rangschikken dat elk woord maar één letter verschilt van het vorige woord. Als je de woorden in de juiste volgorde hebt gezet, worden de aanwijzingen voor de bovenste en onderste woorden op de ladder ontgrendeld. De uitdaging is om de bovenste en onderste woorden zo snel mogelijk te vinden.

Pinpoint: Pinpoint is een woordassociatiespel waarbij je probeert te raden (of ‘pinpointen’) welke gemeenschappelijke categorie of thema een reeks woorden met elkaar verbindt. Je krijgt vijf aanwijzingen om deze gemeenschappelijke categorie te achterhalen. De uitdaging is om de categorie te raden met zo min mogelijk aanwijzingen.

Queens: Queens is een logica spel waarbij je een raster  zo moet vullen dat er maar één koningin per rij, kolom en gekleurd gebied is.
Je vindt de spelletjes in de Nieuws-module op je LinkedIn-feed, in de Mijn Netwerk-tab, of op linkedin.com/games. Je kunt elk spel één keer per dag spelen, andere connecties zien die dezelfde dag hebben gespeeld én meedoen aan verschillende leaderboards.

3. De creator mode is verdwenen

Heb jij de creator mode geactiveerd? Dan zie je dat bijvoorbeeld de hashtags in je introductiekaart verdwenen zijn. De creator mode is opgeheven. De onderstaande tools, die eerst alleen beschikbaar waren voor leden die de creator mode ‘aan’ hadden staan, zijn nu voor iedereen beschikbaar.

  • LinkedIn Live
  • Nieuwsbrieven
  • Audio evenement
  • Iemand volgen in plaats van een connectie maken

Met het verdwijnen van de creator mode staat het blok ‘info’ ook weer bovenaan op je LinkedIn-profiel.

Volgen of connectie maken? Indien je de creator mode had aangezet, verscheen er een ‘volgen’-button op je profiel in plaats van de button ‘connectie maken’. Je kunt er zelf voor kiezen welke button je activeert. Ga naar ‘instellingen’ > ‘zichtbaarheid’ > ‘Volgen’ > hier kun je ‘volgen’ de primaire actie maken. Of niet. :)

4. De functie ‘ook bekeken’ is nu ‘vergelijkbare profielen’

Misschien is het je al opgevallen. Het blok op persoonlijke profielen met ‘ook bekeken’ heet nu ‘vergelijkbare profielen’. Voorheen kon je het blok ‘ook bekeken’ uitzetten. Dat kon handig zijn als op jouw profiel bijvoorbeeld de concurrentie vermeld stond. Helaas kun je het blok ‘vergelijkbare profielen’ niet uitzetten én heb je geen invloed op wie hier vermeld staan.

5. Gepersonaliseerde connectieverzoeken

Heb je een gratis LinkedIn-account? Dan kun je nog maar 5 gepersonaliseerde connectieverzoeken versturen per maand. Een ontwikkeling die ik zelf heel jammer vind, omdat je juist door de persoonlijke benadering het verschil kunt maken op LinkedIn.

Je kunt ervoor kiezen om een betaald account aan te schaffen. Dan heb je deze beperking niet. Wil je dit niet? Dan kun je ervoor kiezen om direct na het accepteren van je uitnodiging deze persoon een persoonlijk bericht te sturen.

6. LinkedIn lanceert premium bedrijfspagina’s

Ben je beheerder van een bedrijfspagina op LinkedIn? Dan kun je binnenkort een premium abonnement aanschaffen voor je bedrijfspagina. Deze 6 exclusieve functies krijg je met premium:

  1. Je kunt een call-to-action-knop toevoegen. Deze staat niet alleen op je bedrijfspagina maar wordt ook getoond  bij al je bijdragen. Bijvoorbeeld ‘website bezoeken’ of ‘neem contact met ons op’.
  2. Je kunt zien wie je bedrijfspagina heeft bezocht en krijgt de mogelijkheid om deze mensen uit te nodigen om je pagina leuk te vinden. Let op: alleen de bezoekers die hun LinkedIn-profiel op ‘zichtbaar’ hebben staan, worden getoond.
  3. Je kunt een aanbeveling van een klant tonen, inclusief een afbeelding. Deze kun je bovenaan je pagina plaatsen. Goede optie om je bedrijfspagina social proof te maken.
  4. Je kunt LinkedIn-leden die je post hebben geliked of hierop hebben gereageerd uitnodigen om je bedrijfspagina te liken. Dit gebeurt via een automatische tool.
  5. Het is mogelijk om AI te gebruiken voor contentcreatie.
  6. Je kunt je (premium) logo op je bedrijfspagina plaatsen.

Suzi Owens (senior director of communications bij LinkedIn) zegt over LinkedIn Premium voor bedrijfspagina’s :
 

We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om de ervaring van onze klanten te verbeteren en hen te helpen hun zakelijke doelen te bereiken. Momenteel testen we een nieuw aanbod met kleine tot middelgrote zakelijke klanten, genaamd Premium Bedrijfspagina, dat hen moet helpen klanten aan te trekken, geloofwaardigheid op te bouwen en op te vallen bij hun publiek. "
 

7. Aantal vaardigheden naar 100

Voorheen was het mogelijk om 50 vaardigheden toe te voegen aan je LinkedIn-profiel. Dit is verhoogd naar 100. Voor veel LinkedIn members zijn 50 vaardigheden al aan de hoge kant, maar toch kan het slim zijn om deze 100 vaardigheden in te vullen. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe baan? Dan word je beter gevonden door recruiters.

Let op: LinkedIn toont maar 2 vaardigheden direct op je profiel. Zet de 2 belangrijkste dus bovenaan.

Ik ben benieuwd naar wat jij van deze ontwikkelingen vindt. Laat je het weten?

Deel deze pagina op