Jij haalt alle opdrachten binnen met je enthousiasme, een killer smile en een down to earth houding. Kan niemand Marjolein Bongers weerstaan?
‘Hahaha, was dat maar waar! Zo makkelijk gaat het natuurlijk nooit, ook niet bij mij. En hoewel het me nu misschien makkelijk af lijkt te gaan, was dat in het begin wel anders. Aan acquisitie of klanten binnenhalen, besteed ik geen tijd. Het hoeft ook niet, gelukkig. Als alternatief voor sales ben ik zichtbaar op LinkedIn en ga ik de interactie aan op inhoudelijk en persoonlijk vlak. Dat is mijn manier van klantenwerving en -binding. Ik ben heel dankbaar dat opdrachtgevers zo enthousiast zijn dat ze het doorvertellen. Op die manier doen zij het werk voor me, ideaal.’
‘Geen zin is voor mij een legitiem argument.’
Dat enthousiasme is dus wel belangrijk.
‘Jazeker! Ik vind het heel belangrijk dat mijn klanten tevreden zijn en daar doe ik alles voor. Zo kan ik nog steeds uren klooien aan de perfecte presentatie en bereid ik iedere training tot in de puntjes voor. Op die manier weet ik zeker dat ik alle energie kan geven als het moment daar is. Die energie komt over. Als ik geniet, dan de groep ook. Althans, meestal dan. Hebben mensen er geen zin in, dan merk ik dat meteen. Wanneer mensen vragen ‘Hoe ging het?’ kijk ik ook altijd naar de zaal. We doen het samen, maar de mensen bepalen of het een succes was.
Natuurlijk is het wel belangrijk dat ik mijn enthousiasme kan behouden. Plezier en energie zijn mijn graadmeters geworden voor wat ik in het leven doe. ‘Geen zin’ is dus absoluut een argument om iets af te zeggen. Privé dan, zakelijk zou ik dat nooit doen. Daarom let ik vooraf heel goed op die energie voordat ik een opdracht aanneem: dat is de motivator van het succes. Juist omdat mijn weken voor werk al vaak vooraf volgepland zijn, laat ik de weekenden graag open. Zo kan ik spontaan kijken waar ik op dat moment zin in heb. Of dat nou sporten, wandelen of een wijntje drinken met vriendinnen is, juist die vrijheid is me veel waard. Waar doordeweeks de loyaliteit tegenover klanten mijn agenda bepaalt, is in het weekend mijn humeur de baas.’
Hoe hou je je eigen enthousiasme vast?
‘Door me te blijven ontwikkelen en te kijken wat ik zelf leuk vind. En door afscheid te nemen van dingen die niet meer bij me passen. Als er een training is waar klanten om vragen, maar die ik niet meer graag geef, dan bied ik die niet meer aan. Als ik morgen wil stoppen, dan moet dat kunnen. Ook vind ik het leuk om nieuwe dingen te leren. Zo ben ik nu voor het eerst ‘baas’ van twee geweldige medewerkers die bij me zijn komen werken. Lotte en Daan maken House of Social Media niet alleen voor klanten sterker, ze leren mij ook elke dag dingen. In de tijd van mijn burn-out, twee jaar geleden, bleken zij goud waard. Ik had er heel
veel moeite mee om rust te nemen en afstand te bewaren, maar dankzij hen draaide mijn bedrijf grotendeels door en bleven klanten. Dat is een groot cadeau waar ik hen - en indirect ook mezelf - dankbaar voor ben.’
‘Naast een bedrijf dat groter is dan ikzelf, school ik mezelf ook bij. In praktische zin dan. In tegenstelling tot veel collega trainers heb ik nooit gestudeerd. Dat maakte me vroeger best onzeker, maar inmiddels is het mijn kracht. Ik maak kennis heel praktisch en begrijpelijk. Je zult me niet betrappen op wollig taalgebruik of ingewikkeld gedoe. Ik praat gewoon Nederlands, dat snappen we tenminste allemaal. Dat gedoe met grote woorden is nergens voor nodig.’
Je noemt een burn-out. Hoe ben je daaruit gekomen?
Je kunt beter vragen, hoe ben je daarin verzeild geraakt? Daarin zit namelijk ook het antwoord van ‘eruit komen’. Mijn situatie is denk ik niet heel veel anders dan van anderen die met een burn-out te kampen hebben gehad. Ook ik ben een pietje precies dat geen half werk levert en ik wil graag dat mijn klanten blij zijn. Ik overschat mijn eigen tijd ook vaak gigantisch en ik kan moeilijk nee zeggen. Een recept voor overbelasting. Tel daar alleenstaand moederschap bij op - van overigens een geweldige dochter - en voor je het weet doe je veel meer dan je eigenlijk kan. Enthousiast of niet, mijn lijf hield er op een gegeven moment letterlijk mee op en ik belandde in het ziekenhuis. Dat was het moment dat ik had moeten stoppen, maar er stonden nog opdrachten, Lotte en Daan waren pas net begonnen en mijn verzekering betaalde niets uit, waardoor mijn kosten doorliepen en mijn inkomsten zouden achterblijven. Dus ik ging nog even door. Ik heb 2 jaar last gehad van die burn-out en ik weet zeker dat ik er eerder vanaf was geweest als ik eerder was gestopt.’
‘Een bijbaantje als aerobics lerares veranderde mij compleet.’
Je staat nu weer sterk in je schoenen. Ben je altijd zo zelfverzekerd geweest?
‘Nee, integendeel. Nuchter wel, althans zakelijk dan, privé ben ik veel emotioneler. Maar dat zelfvertrouwen is in de afgelopen tien, twintig jaar erg gegroeid. Ik kwam laatst een vriendin van de middelbare school tegen die heel verbaasd was over mijn carrière. Zij kende me alleen als dat verlegen meisje dat nog liever dood ging dan dat ze voor een groep zou gaan staan. Wat me veranderd heeft, was een bijbaantje als aerobics lerares op mijn 18e. Ik moest daar door die angst heen, een alternatief was er niet. Dat deed ik en omdat het lukte, groeide mijn zelfvertrouwen. Het trainerschap zou ik toen overigens ook niet overwogen hebben. House of Social Media heeft me dit vak gebracht wat zo goed bij me blijkt te passen. Dat duurde dus een tijd voor ik dat doorhad. Dat vind ik niet laat, nee, je hoeft het niet meteen te weten. Vind jezelf opnieuw uit en neem de tijd. Het komt vanzelf.’
En sociaal gezien, ben je dan ook altijd zeker van jezelf?
‘Nee hoor, absoluut niet. Een presentatie of een training geven, dat doe ik met plezier. Dan ben ik in control en voorbereid. Ik weet precies wat me te doen staat en ik sta daar met een duidelijke vraag en reden. Die plek is van mij. Maar een netwerkbijeenkomst waar ik alleen naartoe moet? Alsjeblieft niet, dat vind ik doodeng. Nog steeds. Daarom doe ik het ook niet. Gelukkig hoeft dat ook niet, er zijn zoveel manieren om te netwerken. LinkedIn is mijn favoriete platform voor online contact, daar ben ik in mijn element. Dat is ook iets wat ik in
die 12,5 jaar ondernemerschap heb geleerd: ‘Daag jezelf uit en zoek waar je talent ligt. Daar excelleer je. Je hoeft niet alles te kunnen. Dus zoek de manier van (net)werken die bij jou past en blijf daar trouw aan.’
‘Ik haat sales. Ik weiger het ook. Niet omdat ik er niet goed in ben, maar omdat het me getraumatiseerd heeft.’
Spreken in het openbaar staat hoog in de lijstjes van grootste angst. Ben jij nooit meer zenuwachtig?
‘Natuurlijk wel. Er zijn een paar omstandigheden die spanning toevoegen, bijvoorbeeld een belangrijke klant of als er mensen in de zaal zijn die je hoog hebt zitten. Het lukt me altijd wel om connectie te maken met het publiek, dus daar zit nooit twijfel, maar bij een groot congres voel ik soms wel de blikken van de andere sprekers. Daarin zit wel een extra spanningsveld. Een lezing is voor mij geslaagd als ik een goede interactie had met de zaal, mijn kennis heb kunnen overdragen en mensen er ook echt mee aan de slag kunnen. Actie, daar gaat het om. En ja, als je er humor in kan gooien, dan is dat een kers op de taart. Naar mensen die dat heel goed doen, kan ik wel met bewondering kijken.’
Je weet heel goed wie je bent. Hoe belangrijk is dat voor je, trouw zijn aan jezelf?
‘Enorm belangrijk. Ik ben daarin ook door schade en schande wijs geworden. Het is niet zo dat ik dat van het begin af aan al wist, was dat maar zo. Ik heb vaak genoeg mijn hoofd gestoten. Voor ik begon met House of Social Media werkte ik in de sales. Ik was er goed in, maar het paste niet bij me en ik ging constant over mijn eigen grenzen heen. Voor de status en die mooie auto. Het gevolg: ik leerde precies wat ik niet wil. Geen leuke tijd, maar het heeft me veel gebracht. Ik weet inmiddels wie ik ben en leer steeds beter om daar ook trouw naar te handelen.’
‘Ik doe alleen nog wat ik leuk vind’
Hoe merken we dat, als het bij jou misgaat?
‘Dan neem ik weer te veel werk aan, zoals toen met die burn-out. Of zeg ik ‘ja’ tegen een opdracht die ik te spannend vind. Ondanks dat ik weet dat ik goed werk lever, ben ik nog steeds gevoelig voor schouderklopjes en vraag ik veel feedback. Misschien juist omdat ik op veel vlakken een autodidact ben en het van mijn ervaring en enthousiasme moet hebben, wil ik het na 12,5 jaar nog steeds heel goed doen bij iedere opdracht. Dan ga ik overcompenseren. Of ik een goede dag heb gehad, bepaal ik daarom niet alleen zelf. Dat bepaalt ook een tevreden opdrachtgever. Ik moet plezier hebben gehad, maar de groep ook. Pas dan ontspan ik na een dag, schenk ik een glas wijn in en kan ik even achterover leunen. Heb ik dat te lang niet gedaan, dan voel ik dat in mijn lijf. Gelukkig heb ik inmiddels wel de oplossing gevonden die de balans weer herstelt: een weekendje naar zee om uit te waaien doet wonderen. Wind, strand en water maken me rustig. Daar kan ik altijd heel goed bijtanken.’
‘Ik verwacht niet meer van mezelf, eerder minder.’
Verwacht je meer van jezelf na die 12,5 jaar, als ondernemer?
‘Nee, zeker niet. Ik ontwikkel mezelf, ik leer bij en dat is een fijn proces. Ondanks dat ik dus geen studiebol ben, heb ik 3 jaar geleden toch een studie beïnvloedingspsychologie gevolgd en die kennis pas ik nu direct toe in mijn trainingen. Daar ben ik trots op, maar ik verwacht niet meer van mezelf dan vroeger. Sterker nog, ik verwacht op sommige vlakken juist minder. Ik geef mezelf meer lucht, vooral op de taken die ik niet leuk vind, zoals administratie. Ik ben ondernemer, maar dat betekent niet dat ik alles hoef te kunnen.’
Welke dromen heb je nog voor de komende 12,5 jaar?
‘Ik heb geen idee. Ik kijk niet zover vooruit en doe veel op gevoel. Ik werk aan een tweede boek en wil mooie trainingen en LinkedIn lezingen blijven doen. Dat mijn eerste boek het zo waanzinnig goed gedaan heeft, had ik ook nooit gedacht. Een ongepland succes en daardoor geniet ik er nog meer van. Dankzij de successen, maar ook dankzij de uitdagingen van de afgelopen jaren heb ik mezelf goed leren kennen: ik heb veel te bieden voor mijn klanten, kan mezelf blijven ontwikkelen en ik ben altijd een beetje te druk.
Al met al ben ik trots op mijn bedrijf, dankbaar voor mijn klanten en mijn collega’s. Dat is een basis waar ik de komende jaren graag op doorbouw, maar hoe: dat zal de toekomst uitwijzen. Ik ga er in elk geval vol enthousiasme in. Dat is voor mij de beste manier om ervan te genieten.’