Je kunt zelf een hashtag verzinnen of gebruikmaken van bestaande hashtags. Zoekt iemand op een bepaalde hashtag, dan vindt hij of zij alle bijdragen of blogartikelen waarin die hashtag is opgenomen.
Een hashtag bestaat uit een # direct gevolgd door een trefwoord (dus zonder spatie). Plaats bij voorkeur 3 tot 5 relevante hashtags in jouw content op LinkedIn. Plaats je op LinkedIn bijvoorbeeld een vacature waarin je op zoek bent naar een projectmanager in Eindhoven? Gebruik dan de hashtags #vacature #eindhoven #projectmanager. Zet je hashtags onderaan je bijdrage – dat is voor de lezer van je bijdrage prettiger dan die hashtags in de tekst of aan het begin van je bijdrage op te nemen. Niet iedereen weet wat hashtags zijn en ze vragen zich misschien af wat dat rare hekje betekent. Als je slimme hashtags toevoegt, wordt jouw content makkelijker gevonden door LinkedIn-gebruikers die zoeken op die term omdat ze geïnteresseerd zijn in bijdragen over dat onderwerp.
Ben je werkzaam bij een organisatie? Dan is het raadzaam om intern een vaste hashtag af te spreken. Klanten, relaties of andere geïnteresseerden kunnen dan snel de bijdragen terugvinden die door jou en je collega’s zijn geplaatst. Bij ABN AMRO zie je dat veel medewerkers #werkenbijabnamro gebruiken. Als je op deze hashtag zoekt, vind je zowel vacatures als leuke content die door ABN AMRO medewerkers is geplaatst, zodat bijvoorbeeld sollicitanten een goed beeld krijgen hoe het is om te werken bij ABN AMRO.
Heb je een vaste format of rubriek op LinkedIn? Dan kun je hier ook een vaste hashtag voor gebruiken die LinkedIn-leden dan kunnen volgen. Kies wel een unieke hashtag, zodat de kans klein is dat anderen diezelfde hashtag gebruiken. Ik gebruik voor de LinkedIn Coffee Talk – een periodieke vlog waarin ik handige LinkedIn-tips geef – bijvoorbeeld altijd de hashtags #linkedincoffeetalk (uniek) en #linkedintips (niet uniek).
Zoeken op hashtags
Wil je zoeken naar content waarin een bepaalde hashtag voorkomt? Typ de hashtag dan inclusief hekje in het zoekvak bovenaan en druk op Enter. Op de balk Alle resultaten weergeven klikken mag ook.
Veelgebruikte hashtags toont LinkedIn al tijdens het typen in een lijst onder het zoekvak. Klik je in die lijst op een hashtag, dan verschijnt bovenaan een vak met de hashtag en de knop Volgen en daaronder de bijdragen waarin die hashtag voorkomt. Klik je op Volgen dan verschijnen voortaan alle bijdragen met die hashtag in je feed. Bijvoorbeeld handig als je op de hoogte wilt blijven over een bepaald onderwerp of vakgebied. Staat de hashtag niet in de lijst, maar worden er wel bijdragen met die hashtag gevonden, open dan zo’n bijdrage en klik op de hashtag om die te kunnen volgen.
Onderaan je bijdrage verschijnen hashtags die mogelijk relevant zijn
Zodra je in een nieuwe bijdrage tekst begint te typen, toont LinkedIn onderaan relevante hashtags die je zou kunnen gebruiken. Die kun je snel invoegen door erop te klikken. Typ je een hekje (#) en de eerste letters van het trefwoord, dan toont LinkedIn suggesties voor bestaande hashtags. Soms zit er een goede hashtag tussen waar je zelf niet aan hebt gedacht, maar veel suggesties zijn voor jouw bijdrage niet relevant. Voeg niet zomaar allerlei hashtags toe.
Wil je weten welke hashtags je al volgt? Op de homepage van LinkedIn zie je links onderaan de tekst Gevolgde hashtags. Klik erop om te zien welke hashtags je zelf al volgt.