Stories heeft een prominente plek gekregen binnen de app van LinkedIn, je vindt ze helemaal bovenaan. Wat zijn stories nu precies en hoe kun jij als professional deze inzetten?
Wat zijn LinkedIn Stories?
Stories zijn tijdelijke verhalen die 24 uur zichtbaar zijn en na deze 24 uur verdwijnen ze vanzelf. De kracht van stories is dat het vaak meer authentieke verhalen zijn en deze beeldvullend zijn. Zorg er dus voor dat als jij een foto of video wilt delen dat je het verticale formaat aanhoudt. Een horizontale foto of video komt veel minder krachtig over in stories. Daarnaast spelen stories natuurlijk ook in op FOMO; Fear of missing out. Ik “moet” nu wel jouw story bekijken want morgen is deze alweer verdwenen.
In LinkedIn Stories kun je zowel foto’s als video’s plaatsen. De maximale lengte van video is 20 seconden. Door te klikken op het plusje bij “uw verhaal” kun je een foto of video toevoegen. Je kunt ervoor kiezen om een foto of video uit je cameraroll up te loaden of je maakt deze direct vanuit stories. Zodra je media hebt geupload zie je de mogelijkheid om iemand te taggen en je kunt eventueel tekst of een sticker toevoegen. Persoonlijk ben ik geen fan van de stickers.
Zodra je jouw story hebt geplaatst kunnen kijkers hierop reageren. Deze berichten komen direct terecht in jouw privé inbox. Ook kun je zien wie jouw stories heeft bekeken. Mocht jij nu –om welke reden dan ook- niet willen dat jouw connecties zien dat jij hun stories hebt bekeken dan kun je dit uitschakelen. Ga hiervoor naar “instellingen” en “privacy” en bij “Opties voor de weergave van verhalen” kun je ervoor kiezen om verhalen in privémodus te bekijken. Klein detail is dat als jij dit hebt ingeschakeld je zelf wél nog kunt zien wie jouw stories heeft bekeken.
Welke content is geschikt voor Stories?
LinkedIn is natuurlijk geen Instagram dus ga niet exact dezelfde content posten op beide platformen. LinkedIn is een zakelijk platform dus zorg ervoor dat je relevante content plaatst in een professionele context. Bepaalde foto’s of video’s kunnen prima op Instagram maar horen niet op LinkedIn thuis. Zorg ervoor dat je over het algemeen andere content plaatst op deze platformen. Ook spamgedrag van jouw producten of diensten lekker achterwege laten. Maar wat dan wel?
Ideeën voor content in LinkedIn Stories
- Kijkje achter de schermen
- Tips & tricks vanuit je vakgebied
- Projecten waar je aan werkt
- Aankondiging van een evenement of online training
- Medewerkers voorstellen
- Vragen stellen
- Sneek peak van een nieuw product of nieuwe dienst
- Event reporting (zodra COVID-19 voorbij is)
- Breaking news
Ga je Stories inzetten om te vloggen dan kan het de moeite waard zijn om je video’s te ondertitelen. Dit kun je heel eenvoudig doen met de app MixCaptions. Deze app heeft spraakherkenning en binnen no-time is je video ondertiteld. Vanuit je cameraroll kun je vervolgens je video uploaden naar LinkedIn Stories. Je kunt alleen reageren op stories van jouw eerste graad connecties, je kunt niet reageren op stories van media.
Stories & Uitgevers
De functie is beschikbaar voor LinkedIn leden maar ook voor uitgevers en (nieuws)media om hun publiek op de hoogte te houden van het dagelijkse nieuws. Ook de LinkedIn redactie zal de Stories-functie actief gaan gebruiken om content te delen.
Pieter Cranenbroek, redacteur bij LinkedIn, over deze nieuwe feature:
‘Met LinkedIn Stories krijgen onze Nederlandse leden de mogelijkheid om hun netwerk en volgers op een informele manier op de hoogte te houden. Van het vieren van een mijlpaal tot het delen van tips voor een gezonde balans tussen werk en privé: LinkedIn Stories is een nieuwe manier om hulp te bieden én te krijgen van de professionele wereld om ons heen. Dat is nu belangrijker dan ooit.’
Verbonden blijven was nog nooit zo belangrijk als vandaag.
De impact van COVID-19 betekent dat veel teams op afstand van elkaar werken en nieuwe manieren vinden om verbonden te blijven. Als gevolg hiervan zag LinkedIn een groei in de gesprekken tussen collega’s op LinkedIn van 20%, en 3 keer zo veel engagement op posts. Het aantal gesprekken tussen connecties op het platform zag een toename van 55% tussen maart 2019 en maart 2020.
De COVID-19 situatie heeft ook invloed op de consumptie van content: 40% van de LinkedIn-leden geeft aan vaker het nieuws te lezen en 30% checkt vaker social media om op de hoogte te blijven.
Met dit in gedachten hoopt LinkedIn dat Stories leden helpt om verbonden te blijven met hun netwerk en vertrouwde nieuwsbronnen op het platform te vinden.
Persoonlijk ben ik erg blij met de komst van LinkedIn Stories en ik zal deze functie dagelijks gebruiken om op een creatieve en informele manier LinkedIn tips te delen. Heel benieuwd wat jij van deze nieuwe functie vindt en op welke manier je het gaat inzetten.