1. Nieuw design
Vorige maand onthulde LinkedIn een nieuwe visuele identiteit en nieuwe functionaliteiten. Het is het eerste grote redesign in vijf jaar. Uiteraard wordt het wereldwijd uitgerold en zichtbaar voor alle leden. Heb je de nieuwe look nog niet? Gewoon even geduld hebben.
De highlights van het nieuwe design op een rij:
- Kleurgebruik: wat opvalt is een warmer kleurenpalet gecombineerd met blauwe en groene accenten om actie en selectiemogelijkheden aan te geven. Wat ook opvalt zijn de afgeronde vormen. Het oogt momenteel wat zachter en vriendelijker.
- Intuïtief design: het nieuwe ontwerp is geoptimaliseerd in ruimte, grootte en typografische structuur om het gebruik en navigatie voor LinkedIn leden gemakkelijk te maken.
- Eenvoudig: de look-and-feel is vereenvoudigd door het gebruik van onder andere meer witruimtes. Zo is de donkergrijze menubalk vervangen door een witte achtergrond.
- Icoontjes-opleiding of -werkervaring; deze icoontjes hebben ook een nieuw design gekregen. Heb jouw werkervaring niet aan een bedrijfspagina gekoppeld of jouw studie niet aan een opleiding dan krijg je nu standaard onderstaand icoontje.
2. Meer mogelijkheden binnen gesprekken
We maken meer en meer gebruik van de berichtenservice van LinkedIn. Dat blijkt ook uit het gegeven dat LinkedIn sinds vorig jaar een toename van 25 procent in het aantal verzonden berichten zag. Binnen deze functionaliteit voerde LinkedIn de volgende veranderingen door:
- Videobellen in een chat: het wordt gemakkelijker om van een chatgesprek naar face-to-face videocall te gaan door de optie van Microsoft Teams, BlueJeans of Zoom in je LinkedIn messaging. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van deze optie nog geen gebruik heb gemaakt, maar ik kan me wel voorstellen dat er juist in deze covid-19 periode waarin we massaal thuiswerken en videocalls hebben dat LinkedIn-leden hier gebruik van gaan maken.
- Meer controle over verzonden berichten: we maken het allemaal wel eens mee, dat je een bericht hebt verstuurd en dat er een foutje in de tekst staat. Vanaf nu is het is mogelijk om reeds verzonden berichten te bewerken of te verwijderen. Het is ook makkelijker om meerdere conversaties tegelijk te selecteren en deze in één keer te archiveren, te verwijderen of te markeren als (on)gelezen.
- Reageer met emoji's: je kan nu sneller en gemakkelijker op berichten reageren met emoji's.
- Out-of-office; helaas komt deze functie alleen beschikbaar voor LinkedIn-leden met een betaald account. Met deze functie kun je een bericht bij afwezigheid instellen.
3. LinkedIn-nieuwsbrief
Een nieuwsbrief op LinkedIn? Zelf vind ik de term wat onhandig maar je kunt tegenwoordig je netwerk vragen om zich te abonneren op jouw 'nieuwsbrief'. En een nieuwsbrief is niets anders dan een artikel schrijven op LinkedIn.
Het mooie is dat jouw netwerk zich nu kan abonneren op jouw 'nieuwsbrief' wat concreet wilt zeggen dat ze melding krijgen zodra jij een artikel hebt geschreven.
Deze functie is nog niet bij iedereen uitgerold. Mooie functie om bijvoorbeeld elke maand een blog te schrijven met ontwikkelingen in jouw vakgebied.
4. Dubbele verificatie
Niet direct een nieuwe functie, maar wel een functie waarvan veel LinkedIn-leden niet weten dat deze functie er is. Ook op LinkedIn worden helaas accounts gehackt, zorg ervoor dat je daar geen slachtoffer van wordt. Hoe? Door de dubbele verificatie in te schakelen waarbij je een extra beveiliging krijgt doordat er een verificatiecode is vereist wanneer er wordt ingelogd vanaf een nieuw apparaat.
Ga naar instellingen & privacy -> aanmelding & beveiliging -> dubbele verificatie.
5. De zoekfunctie is uitgebreid met nieuwe mogelijkheden:
- Zoekopdracht: zoekresultaten vanuit vacatures, mensen, cursussen, groepen, evenementen en content worden nu gecombineerd één overzicht.
- Meer filters: er zijn extra zoekwoord filters (voorheen alleen beschikbaar op desktop) aan de mobiele app toegevoegd, evenals filters voor bedrijf op locatie, branche en bedrijfsgrootte.
- Meer relevante inzichten in resultaten: hoewel snelheid belangrijk is, zijn relevante resultaten belangrijker. Daarom zijn zoekresultaten nog meer gepersonaliseerd op basis van acties van gebruikers. Daarnaast zijn nieuwe resultaten toegevoegd die de recente activiteit van een connecties laten zien en ook een lijst met suggesties van relevante bedrijven of mensen die je kunt volgen.
- Zoeken naar evenementen; er worden meer online evenementen aangemaakt op LinkedIn en je kunt nu eenvoudig naar evenementen zoeken met bepaalde zoekwoorden.
6. Ook bekeken en personen die je misschien kent
Bij de meeste LinkedIn-gebruikers zie je op hun profiel een blok staat 'Ook bekeken' en hier staan personen in die de bezoekers van jouw profiel ook hebben bekeken. Mijn advies is overigens altijd om dit blok te deleten.
Het voegt niks toe en je verwijst de mensen van jouw profiel door naar iemand anders. Je kunt het blok 'ook bekeken' verwijderen bij je instellingen en privacy settings en accountvoorkeuren.
Voorheen was dit blok langer, LinkedIn heeft het aantal personen ingekort maar er is nu een blok extra bijgekomen 'personen die je misschien kent'. Klik je op het + bij de persoon die je wilt uitnodigen dan wordt de uitnodiging direct verzonden en heb je geen mogelijkheid om een persoonlijke boodschap toe te voegen. Je kunt beter op de naam van de persoon klikken en vervolgens op 'connectie maken'. Hier heb je namelijk wél de optie om een bericht toe te voegen.
7. Uitgelicht
LinkedIn wordt steeds visueler en buiten een goede achtergrondfoto en beeldmateriaal bij je werkervaring en opleiding kun je nu direct onder het info gedeelte op jouw LinkedIn profiel het blok 'uitgelicht' plaatsen. Hier kun je foto’s, video’s of zelfs statusupdates of blogs plaatsen. Maak je profiel visueel, laat zien welke producten of diensten je aanbied. Ga naar “profielonderdeel toevoegen” en vervolgens klik je op 'uitgelicht'.
Heb jij deze nieuwe look van LinkedIn al? Benieuwd wat je ervan vindt en welke (nieuwe) functies jou aanspreken.