Vraag dan voor de aardigheid eens aan een collega of hij of zij jouw profiel even wil bekijken en spiek zelf even mee. Of open je profiel en klik op de button “view profiel as”. Wedden dat aan de rechterkant van de pagina – op jouw profiel - een blok met de titel ‘People also viewed’ staat? Grote kans dat je in dat blok de profielen ziet van ‘good looking’ dames met een even fraaie profielfoto. Wat nou zakelijk netwerk? De functie maakt overigens niets uit, het gaat echt om je profielfoto.
Het slechte nieuws is dus dat LinkedIn puur op basis het klikgedrag van de bezoekers op je profiel links legt met andere profielen. Het goede nieuws is dat je die functie kunt uitschakelen. Het laatste wat je immers wilt, is dat mensen – klanten of samenwerkingspartners - op jouw zorgvuldig ingevulde en opgebouwde LinkedIn profiel foto’s zien van dames met diep uitgesneden decolletés en een onprofessionele headlines in de trant van ‘Looking for new friends’. Niet professioneel en het voegt totaal niets toe aan jouw LinkedIn profiel.
En hoe zit dat bij de mannelijke professionals? Waarom zou je deze optie bij je profiel laten staan? Bij grote organisaties zie je vaak collega’s staan, prima. Maar bij kleinere bedrijven en bij ZZP-ers zie je vaak LinkedIn gebruikers staan die tot je concurrenten behoren. Je stuurt bezoekers van je profiel (lees potentiële klanten) dus heel eenvoudig door naar je concurrent. Natuurlijk kan ik nu gaan roepen dat je moet uitgaan van je eigen kracht maar de praktijk is natuurlijk net wat weerbarstiger.
Maar wat ik bovenal merk tijdens LinkedIn-trainingen, is dat mensen zich überhaupt niet bewust zijn van de werking van de ‘People also viewed’ functie en de wijze waarop dit lijstje wordt samengesteld. Kortom: wellicht heb je goede redenen om het te verwijderen. Hoe je dat doet? Ga naar instellingen en vervolgens naar show/hide ‘viewers of this profile also viewed’ box.
Voor de heren die naar aanleiding van deze column toch nieuwsgierig zijn geworden: ga gerust door met het bekijken van mooie vrouwen op LinkedIn tijdens het cup-a-soup moment. Dat zorgt tenslotte nog voor een beetje privé entertainment op LinkedIn!