belangrijk onderdeel van je LinkedIn-profiel.
LinkedIn noemt dit onderdeel Info en dat kun je toevoegen via Onderdeel toevoegen > Info. Zie het als een korte pitch om jezelf te presenteren. Je hebt hiervoor 2600 tekens tot je beschikking. Veel gebruikers vinden het echter lastig om een goede samenvatting te schrijven, daarom volgen hier enkele tips:
» Begin je samenvatting krachtig en trigger de lezer om na de eerste 2 zinnen op meer weergeven te klikken om de volledige tekst van de samenvatting te lezen.
» Noem je belangrijkste kwaliteiten zodat potentiële opdrachtgevers of recruiters direct zien waarom jij de juiste persoon bent.
» Spreek de bezoeker van je LinkedIn-profiel direct aan. In plaats van ‘Ik ben tekstschrijver en gespecialiseerd in...’ kun je beter schrijven ‘Ben je op zoek naar een tekstschrijver die voor jou pakkende webteksten kan schrijven die zorgen voor conversie? Dan...’
» Schrijf altijd in de eerste persoon. Bijvoorbeeld ‘Ik ben ambitieus’ en niet ‘Marjolein is ambitieus’. Je samenvatting schrijven in de derde persoon komt onpersoonlijk en afstandelijk over bij de lezer.
» Gebruik voldoende witregels en werk eventueel met opsommingstekens (bullets) – die geven je tekst wat lucht en zorgen ervoor dat je tekst makkelijker gescand kan worden. Je kunt bulletsymbolen als vinkjes of sterretjes eenvoudig kopiëren en plakken vanuit een Word-document, maar je mag ze ook van mijn LinkedIn-profiel halen. Misschien net zo handig voor je.
» De samenvatting gaat over jou. Vertel wie je bent, wat je doet en wat je concreet voor een ander kunt betekenen.
» Ben je een goede verhalenverteller? Dan raad ik je aan om je samenvatting verhalend te maken. Informatie in verhaalvorm onthouden we beter dan wanneer je alleen wat punten opsomt.
» Denk aan de SEO: verwerk de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.
» Sluit af met een call-to-action en zet zeker je telefoonnummer en e-mailadres in de samenvatting.