Sommige functies worden nu uitgerold, dus het kan zijn dat hier nog geen toegang tot hebt. Gewoon even geduldig afwachten. Andere functies zijn al volledig uitgerold.
1. Je tekstopmaak aanpassen
Een superhandige functie; in je LinkedIn-post kun je nu je tekst vet drukken zonder dat je een aparte tool (zoals Lingojam) nodig hebt. Dit doe je door Command B of Control B in te drukken en vervolgens kun je jouw tekst typen. Een groot voordeel met vetgedrukte tekst is dat je sneller de aandacht pakt van de lezer.
Een nadeel is dat opgemaakte teksten niet worden gelezen door de readers die visueel gehandicapten gebruiken. 2. Berichten inplannen
Wil jij jouw LinkedIn-posts alvast inplannen? Dan heb je hier geen externe tools meer voor nodig. Klik op het klokje en je kunt nu je berichten inplannen. Helaas heb ik deze functie zelf nog niet, maar in mijn LinkedIn-trainingen zie ik dat de meeste LinkedIn-gebruikers deze functie wel al hebben.
Ook als beheerder van een Company Page kun je een bericht of nieuwsbrief artikel inplannen dat wordt gepubliceerd op een door jou gekozen datum en tijd. Je kunt een bericht tussen een uur en drie maanden van tevoren inplannen.
Nadat je een bericht hebt gepland, kun je de inhoud van het bericht niet bewerken, maar wel opnieuw plannen of verwijderen. Het plannen van een bericht is momenteel alleen beschikbaar op desktop en iOS.
3. Favorieten-functie in je inbox
Met deze functie ben ik echt heel erg blij! Vaak krijg je berichten die je even wil bewaren of markeren omdat je ze op dat moment niet kunt beantwoorden. Je kunt nu een privé-bericht als ‘favoriet’ markeren en daarmee sla je het bericht op in een aparte map.
Al je favoriete berichten weer opzoeken? Klik dan op de 3 puntjes / streepjes en vervolgens op ‘favoriet’.
4. Nieuwe contentrubriek
Ook weer een hele fijne nieuwe functie die nog wordt uitgerold. Binnenkort zijn al je activiteiten (zoals video’s en artikelen) mooi ingedeeld in aparte blokken. De bezoekers van jouw LinkedIn-profiel kunnen dan eenvoudig kiezen wat ze willen zien en het ziet er ook veel visueler (dus aantrekkelijker) uit.
Ook de nieuwsbrief zal in de creator modus een prominentere plek krijgen.
5. Pagina’s volgen vanuit je eigen pagina
Vanuit je Company Page kun je nu ook andere pagina’s gaan volgen. Het is handig om vanuit je Company Page andere bedrijven te volgen en hiermee eventueel de interactie op te zoeken.
6. ChatGPT
Linkedin test een AI-tool voor gebruikers om tekstsuggesties te bieden voor het profiel. Je kunt bijvoorbeeld een suggestie krijgen voor het “info”-gedeelte van LinkedIn.
De ‘profieltool’ herkent en gebruikt de belangrijkste vaardigheden en werkervaringen om de teksten te schrijven voor de Info- en kopregel-secties. Ook zou de tool rekening houden met je eigen schrijfstijl. Meer hierover kun je lezen in het artikel van Tomer Cohen, Chief product officer van LinkedIn.
Mijn advies is toch om deze samenvatting zelf te schrijven. Wie ben jij, waarom doe je wat je doet en waar kun jij de ander mee helpen?
Ook is LinkedIn aan het testen om vacatures te schrijven via deze tool. De gebruiker kan de functietitel en de bedrijfsnaam vermelden en wat overige andere informatie waardoor de tool de vacaturetekst kan schrijven.
7. Extra zoekfilters
Heb je de ‘creator mode’ ingeschakeld op LinkedIn? Mooi, want dan word je beter gevonden door LinkedIn-gebruikers die nu kunnen zoeken op de hashtags die jij hebt gekoppeld aan je LinkedIn-profiel.
Je kunt hierbij 5 hashtags toevoegen waarover jij content deelt en op basis van deze interesses kunnen anderen jou opzoeken (en vinden) in de zoekmachine van LinkedIn. Andersom natuurlijk ook, wil jij updates zien van bepaalde personen in een specifiek vakgebied dan kun je deze nu eenvoudig vinden via de zoekbalk op LinkedIn.
Klik op ‘plaatst bijdragen over’ en je krijgt een lijst met de personen die deze hashtags hebben gekoppeld aan hun LinkedIn-profiel.
Favoriete functie?
Veel succes bij de inzet van deze nieuwe functies!