“Met personal branding creëer je associaties in het brein van je klant”
Een eerste indruk kun je immers maar één keer maken. En andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Als jij het LinkedIn-profiel van iemand anders bekijkt, vorm je je ook direct een beeld van die persoon. Je wilt niet alleen dat de indruk die je wekt strookt met de werkelijkheid, je wilt dat meteen duidelijk is wat je doet en waarin jij je onder- scheidt van anderen. Daarom is het voor jou als LinkedIn-gebruiker ontzettend belangrijk om na te denken over je personal brand.
Onderzoeker en bestsellerauteur Dan Schawbel definieert in zijn boek Me 2.0 (2009) personal branding als volgt:
“Personal branding is het proces waardoor individuen en ondernemers zichzelf onderscheiden en proberen op te vallen door hun unieke waardepropositie te ontdekken en onder woorden te brengen. Die waardepropositie wordt op verschillende platformen ingezet in de vorm van een consistente boodschap en duidelijk imago om een specifiek doel te bereiken. Dankzij personal branding kunnen individuen hun bekendheid als expert op een vakgebied vergroten, hun reputatie en geloofwaardigheid verbeteren, carrière maken en zodoende hun zelfvertrouwen vergroten.”
Personal branding wil zeggen dat jij jezelf presenteert als een merk en laat zien wie je bent en waarvoor je staat, zodat potentiële klanten, samenwerkingspartners of werkgevers direct aan jou denken en je zien als de beste oplossing voor hun probleem. “We moeten Martijn hebben voor dit project – hij maakt zulke creatieve posts voor social media!”. Je draagt uit waar je goed in bent en durft op te vallen in de massa.
Ga je echter niet anders voordoen dan je bent en blijf dicht bij jezelf. Door jezelf als sterk merk te profileren creëer je je eigen mogelijkheden. Voordat je in de volgende hoofdstukken gaat starten met het professionaliseren van je LinkedIn-profiel, contentcreatie en de beïnvloedingsprincipes is het noodzakelijk om voldoende zelfkennis te hebben en te weten wat je wilt bereiken. Wie ben jij, waar sta je voor en waarmee kun jij de ander helpen? Wat maakt jou uniek en op welke manier kun je dat uitdragen? Neem de tijd om daar eens goed over na te denken.
Het ABC van personal branding
Als je weet wat jouw eigen merk is en op welke manier jij je wilt profileren, houd dan steeds het ABC van personal branding in gedachten:
Apart
Wees geen grijze muis, maar onderscheid je van de rest. Doe dingen anders dan anderen, dan val je op in de tijdlijn (feed) van LinkedIn. Draag uit waar jij goed in bent en leg de nadruk op je kennis en kwaliteiten. Maar blijf vooral ook jezelf.
Betrouwbaar
Je personal brand moet herkenbaar zijn en professionaliteit uitstralen. Dat wekt vertrouwen en zorgt voor duidelijkheid. Practice what you preach. Als je voortdurend en consequent een betrouwbaar beeld van jezelf naar buiten brengt, gaan anderen sneller met je in zee.
Consistent
Wees consistent. Aan je personal brand moet alles kloppen. Elke keer dat je naar buiten treedt, is een kans om je personal brand te versterken. Dus niet alleen je aanwezigheid en acties op
LinkedIn, maar ook je website en hoe je overkomt bij klanten aan tafel. Houd bij alles wat je doet voortdurend in gedachten dat het bijdraagt aan het beeld dat je overbrengt. Je LinkedIn-profiel, je blog, je kleding en zelfs je manier van praten en je handdruk.
Bij personal branding gaat het erom dat je je eigen kracht vindt en deze consequent uitdraagt. Belangrijk hierin is authenticiteit – ga geen facade creëren, want dan val je al snel door de mand. Wees je bewust wat jouw meerwaarde is en wat jij een ander te bieden hebt.
Weet je waar je voor staat, wat jouw toegevoegde waarde is en hoe jij jezelf gaat onderscheiden op LinkedIn? Onderstaand 10 tips die je kunnen helpen om personal branding succesvol in te zetten.
Zoals Jeff Bezos (CEO Amazon) zegt:
'Je merk is wat anderen erover zeggen als jij er niet bij bent'
- Optimaliseer je LinkedIn-profiel: Zorg ervoor dat je profiel volledig is ingevuld, met een professionele foto en een sterke samenvatting die je persoonlijke merk definieert. Hier mag je ook best iets over jezelf (persoonlijk) vertellen.
- Wees consistent: Zorg ervoor dat je dezelfde professionele uitstraling hebt op LinkedIn als op andere sociale media platforms.
- Gebruik LinkedIn als een professioneel netwerk: Voeg mensen toe die je kent of die relevant zijn voor je carrière.
- Publiceer regelmatig content: Maak gebruik van de mogelijkheid om artikelen en posts te plaatsen en deel regelmatig waardevolle inzichten en kennis.
- Houd je aan je merkwaarden: Zorg ervoor dat alle content die je deelt en waarbij je betrokken bent, in lijn is met je merkwaarden.
- Wees actief op LinkedIn: reageer op relevante en interessante content en gebruik dit platform om jezelf als thought leader te positioneren.
- Gebruik aanbevelingen: Vraag om relevante aanbevelingen (sociale bewijskracht!)
- Volg influencers en bedrijven. Houd trends in de gaten en volg degenen die je kunnen inspireren en helpen om te groeien in je vakgebied.
- Reacties en interesses. Reageer op relevante en interessante content en gebruik dit platform om jezelf als thought leader te positioneren. Dat kan dus ook door veel te reageren op content van anderen.
- Video. Met het inzetten van video op LinkedIn zorg je ervoor dat jouw potentiële klanten je beter leren kennen en je versterkt hiermee ook absoluut jouw personal branding.
Veel succes met inzetten van Personal Branding op LinkedIn!